All-inclusive vakanties

De afgelopen decennia hebben de zogenaamde all inclusive vakanties een flink aandeel van de vakantiemarkt verovert. De oorsprong van dit vakantieconcept is terug te vinden in het jaar 1950. De Belg Gérard Blitz opende toen het eerste vakantiedorp van Club Med op het Spaanse eiland Mallorca. Club Med is in de loop der jaren een begrip geworden en heeft veel navolgers gehad zoals Sandals, SuperClubs, RIU en Sol Meliá. Vooral op warme vakantiebestemmingen hebben veel hotelketens, maar ook een aantal losse hotels het all-inclusive concept overgenomen. Wat je ziet, is dat er wel veel verschillende interpretaties zijn van het all-inclusive concept. Zo zijn er tegenwoordig verschillende gradaties in het verzorgingsniveau, waarbij ultra all inclusive als de overtreffende trap van het normale all inclusive toerisme gezien wordt.

Waarom een all-inclusive vakantie?

Er zijn meerdere redenen om een all-inclusive vakantie te boeken. Van oorsprong is het idee achter all-inclusive dat je binnen een vakantiedorp geen geld nodig had. Je kon onbeperkt gebruik maken van alles wat er aangeboden werd in het vakantiedorp. Dit is in grote lijnen nog steeds zo, echter is de hoofdreden om een all inclusive vakantie te boeken steeds vaker economisch van aard. Je weet vooraf wat je vakantie gaat kosten. Indien je geen excursies maakt of geld uit gaat geven aan winkelen dan zul je tijdens je vakantie zelden te maken krijgen met financiële tegenvallers.

Verschil in all-inclusive

Er is veel verschil tussen de verschillende alll inclusive hotels. Zo is bij het ene all-inclusive hotels er eigenlijk sprake van niet meer dan vol pension aangevuld met frisdrank, water, bier en wijn. Dit wordt ook wel aangeduid als soft all inclusive. Ook zie je vaak dat er een verschil is in de kwaliteit van de aangeboden dranken. De betere all-in hotels bieden hun gasten A-merk alcoholische dranken aan, waar andere hotels vooral de goedkopere onbekende merken gebruiken. Sommige hotels werken zelfs met verschillende all-inclusive niveaus.